Registrera dig på vårt nyhetsbrev och få 5% rabatt på nästa beställning! ✨
🗓 2023-01-31 👤 Natalie Wendt, Biggy Le

Prisjustering - februari 2023

Öppenhet är en av de grundläggande principerna på KoRo. Därför vill vi förklara exakt hur och varför vi snart kommer att behöva höja några av våra priser:

Prisjustering - februari 2023

År 2022 har inneburit nya utmaningar för många människor - och för oss som företag. Vårt främsta mål är dock fortfarande att erbjuda dig som kund bra valuta för pengarna. Tack vare en ökad volym inköpta råvaror och därmed bättre inköpspriser, befintliga avtal som har skyddat oss från en prisökning och interna kostnadsoptimeringar steg KoRos priser med i genomsnitt bara 2% under 2022. Vi är glada att vi har kunnat skydda dig från en kraftig prisökning under så lång tid. Som jämförelse kan nämnas att livsmedelsinflationen i Tyskland i genomsnitt uppgick till ca 20% under 2022.

För närvarande upplever vi dock ytterligare ökningar av inköpspriserna från våra leverantörer, stigande priser från våra konkurrenter och våra energi- och logistikkostnader ökar också avsevärt. Tyvärr tvingar detta oss att justera priserna på vissa produkter från och med den 6 februari 2023. I genomsnitt kommer vi att behöva höja våra priser med cirka 8,5 % för att kunna fortsätta erbjuda dig de bästa produkterna. Här förklarar vi varför inte alla priser kommer att justeras lika mycket:

Hur beräknar vi våra priser?

Våra försäljningspriser beräknas utifrån en kombination av flera faktorer, t.ex. inköpspris och konkurrens. Om du ännu inte känner till vår bloggartikel om prisberäkning kan du läsa den här.


Preisgestaltung KoRo

De avgörande faktorerna för vår nuvarande prissättning är de stigande inköpspriserna hos våra leverantörer och de stigande priserna hos våra konkurrenter. Det finns dock en annan faktor som indirekt påverkar inköpspriserna, konkurrensen och företagets finansiella situation: inflationen. Inflationen kan inte räknas in i priserna lika lätt som de andra faktorerna. Det är därför vi måste höja priserna över hela linjen.

Hur genomförs en generell prishöjning?

Varför inte helt enkelt höja alla priser med x % över hela linjen? Så enkelt är det tyvärr inte, för då skulle många av våra produkter inte längre vara konkurrenskraftiga. Vi föredrar därför att höja minimimarginalen. Det har den fördelen att produkter som redan har ett mycket lågt genomsnittspris får en större prishöjning. I de flesta fall har de fortfarande ett mycket bra pris/prestanda-förhållande och är därför fortfarande konkurrenskraftiga. Men om prisskillnaden mellan en produkt och dess konkurrenter redan är liten, höjer vi bara priset lite mer.

För att bestämma vilken prishöjning vi ska välja brukar vi titta på tre scenarier och använda några produkter för att jämföra vilket scenario som fortfarande ger det bästa förhållandet mellan pris och prestanda för kunderna i genomsnitt.

Mindestmarge

En jämförelse kan till exempel se ut så här:

Produkt

Nuvarande pris

Prisförslag 1

Prisförslag 2

Prisförslag 3

Tävling

Vetemjöl typ 550 1 kg

1,00 €

1,00 €

1,00 €

1,25 €

0,95 €

Ekologiskt jordnötssmör 500 g

5,75 €

5,75 €

6,25 €

7,00 €

3,55 €

Ekologiska mangostrimlor Brooks 1 kg

18,00 €

17,50 €

18,50 €

20,00 €

17,45 €

Vad har vi justerat i vår beräkning?

På grund av inflationen var vi tvungna att justera vår ursprungliga beräkning av minimimarginalen, eftersom det uppstod två problem med antalet olika produkter i butiken:

Produkter utan marginal

Det finns produkter där det knappast finns någon kvalitativ skillnad jämfört med konkurrenterna och där det ofta bara är priset som avgör var kunderna köper produkten. Ett typiskt exempel är mjöl eller kokosmjölk. För dessa produkter kan vi inte använda vår "normala" minimimarginal för att beräkna försäljningspriset, eftersom försäljningspriset då skulle bli för högt och vi förmodligen skulle generera färre försäljningar. Vi använder nu en separat beräkning av minimimarginalen för sådana produkter. I denna beräkning tas så lite marginal med att det i slutändan blir praktiskt taget ingen vinst för KoRo. Men varför säljer vi sådana produkter överhuvudtaget? Vi vill erbjuda dig ett så stort och varierat produktsortiment som möjligt och föredrar därför att ta den lägre vinstvägen för dessa produkter.

Premiumprodukter

Den andra gruppen består av produkter där vi erbjuder betydligt bättre kvalitet än konkurrenterna eller till och med är unika på marknaden och därför inte har någon jämförelse alls. Dessa produkter är ofta betydligt dyrare att köpa. Exempel på detta är vår pistaschpuré och vår dadelhasselnötskräm. Med en vanlig beräkning skulle vi justera priset på dadelhasselnötskräm till priset på en konventionell nötnougatkräm. Detta skulle innebära att vi knappast skulle göra någon vinst med dadelhasselnötskrämen, eftersom den är betydligt dyrare att tillverka. Vi är övertygade om att vår dadelhasselnötskräm är av högre kvalitet än genomsnittet, att du som kund är medveten om detta och att du därför är beredd att betala mer än för en konventionell nötnougatkräm. Därför finns det nu en separat beräkning för sådana premiumprodukter, som beräknas med en högre minimimarginal.

Här kan du se ett exempel på hur de olika beräkningarna skiljer sig från varandra:

Artikelkategorien

Baserat på dessa två beräkningar har vi nu justerat våra priser i linje med den nuvarande situationen. Men som ni redan vet är KoRos priser inte huggna i sten och vi hoppas att vi snart kan informera er om en prissänkning.

Matchande produkter