Registrera dig på vårt nyhetsbrev och få 5% rabatt på nästa beställning! ✨
🗓 2023-01-13 👤 Tara Rezaie Farmand

KoRo x Our House by Deutsche Sporthilfe: Vi främjar förebilder!

Att stödja idrottare med deras projekt - det är där vi ser oss själva och sträcker ut en hand och några snacks till "Our House". "Our House" är ett Deutsche Sporthilfe-varumärke som gör ett förbannat coolt arbete. Vi pratade med projektledaren Lucas Flümann om "Our House", KoRo och förebilder.

KoRo x Our House by Deutsche Sporthilfe: Vi främjar förebilder!

"Vårt hus" uppstod ur Deutsche Sporthilfe under 2019. Sporthilfe har stöttat olympiska idrottare i 55 år och förbereder dem för tävlingar och de olympiska spelen. Lucas förklarar varför detta stöd överhuvudtaget existerar:

"På den tiden var Sporthilfe en motvikt till DDR:s statliga system, där professionella idrottare fick bra stöd. Det fanns inte i västvärlden. Det var så Sporthilfe kom till. Det är en välgörenhetsstiftelse. Vi stöder idrottare eftersom vi tror att de som förebilder för med sig positiva värderingar som prestation, fair play och samhörighet in i samhället och uppmuntrar barn att idrotta. På så sätt kan de ha ett positivt inflytande på samhället. Med en perfekt lås-och-nyckel-princip lyckas vi inkludera de bästa olympiska idrottarna i programmet, ge dem ekonomiskt och immateriellt stöd och därmed erbjuda dem stöd för att kompensera för de svårigheter som också går hand i hand med tävlingsidrott."

Eftersom Sporthilfe är en stiftelse finansieras den till stor del av affärspartners, dvs. företag eller privatpersoner som vill stödja detta arbete och dess värderingar och därför gör månatliga eller årliga donationer.

Det har dock länge funnits en trend på idrottsscenen bort från den klassiska karriärvägen till att bli en olympisk toppidrottare. Allt fler idrottare, särskilt inom actionsporter, gör sig ett namn i sin omgivning utan klubb och blir kända genom videor och korta klipp på sociala medier. "Our House" grundades 2019 som ett nytt varumärke för Deutsche Sporthilfe för att göra rättvisa åt denna utveckling och även erbjuda stöd och marknadsföring till idrottare som aktivt beslutar sig för att inte satsa på en olympisk karriär. De fokuserar på sporterna BMX, wakeboard, parkour och skridskoåkning på sommaren samt fri skidåkning och fri snowboardåkning på vintern. Lucas förklarar enkelt varför ett nytt varumärke grundades för att främja actionsporter:

"Vi ville inte riskera att tvinga på dessa subkulturella athlete:ins en olympisk mall och välja ut dem med samma mekanismer som vi gör med de olympiska athlete:ins. Istället gör vi detta i en separat enhet, med varumärket "Our House", där vi pratar med idrottarna i ögonhöjd och försöker välja ut dem baserat på värderingar och inte nödvändigtvis bara på prestation.

Vi började sedan identifiera vilka idrottare som kunde komma in i vårt program. För att göra detta identifierade vi experter i branschen. De är före detta idrottare som är otroligt kunniga och har en hög trovärdighet i branschen. Vi har alltid två experter per sport och vi kommunicerar våra "Our House"-värderingar till dem: respekt, inspiration och prestation. Respekt betyder hur mycket idrottarna respekteras av scenen, men också hur respektfullt de behandlar scenen. Inspiration beskriver hur inspirerande de är och hur de påverkar andra. Hur mycket bidrar de till tillväxten och utvecklingen av en sport? Och det tredje värdet, prestation, är Sporthilfe-DNA:t. De måste vara jävligt bra på det de gör för att komma in i "Vårt hus". Baserat på dessa tre värden arbetade vi tillsammans med de två experterna och en idrottsrepresentant för att bestämma vilka idrottare som skulle passa bäst för "Vårt hus" och dessa värden."

Precis som Deutsche Sporthilfe erbjuder "Our House" idrottare ekonomiskt och icke-materiellt stöd. "Our House"-stödet är naturligtvis skräddarsytt efter idrottarnas behov:

"I vårt sponsorprogram får idrottarna 500-600 euro per månad och ett försäkringsskydd. Olycksfalls- och internationell sjukförsäkring är otroligt värdefullt för actionatleter. Vi försöker hålla deras ryggar fria så att de helt enkelt kan koncentrera sig mer på sporten, fortsätta att inspirera och vara en förebild. Ett annat fokus för "Our House", som skiljer sig från OS, är de resor som vi skickar idrottarna på. De vill inte nödvändigtvis stå på prispallen för att vinna en medalj, utan för att producera en kreativ video. När en sådan video blir viral och uppmärksammas av scenen, då är det Olympus. Förra året åkte vi på en roadtrip genom Europa i husbilar. Alla atleter kunde ta individuella rutter till södra Italien och sedan åka till de bästa platserna som de alltid hade velat åka på. Allt detta filmades, redigerades och vi satte ihop videor för idrottarna."

Men vad har den här sportfrämjandet att göra med KoRo? Precis som Sporthilfe är "Our House" en ideell stiftelse och fungerar bara genom samarbete med affärspartners. Och det är precis vad KoRo kommer att vara i år. För vi tycker att det arbete som "Our House" gör förtjänar vårt stöd. Genom att göra det stöder vi också idrottarna och deras passion. Och samtidigt kan de prova våra utsökta produkter och också bli KoRo-fans. Förra året, under resan till södra Italien, försåg KoRo idrottarna med mat i deras husbilar för att garantera dem en utsökt resa. Idrottarna och KoRo blev förälskade i varandra och det var så samarbetet kom till. Det beror på att "Our House" lägger stor vikt vid att affärspartnerna matchar idrottarna:

"Vi letar alltid efter affärspartners som passar mycket bra in i idrottarnas verklighet så att vi inte behöver böja idrottarna för att visa dem i samband med något varumärke. Detta kommer att fungera bra för KoRo eftersom de konsumerar din mat ändå och eftersom detta 'unga, urbana, hippa' passar bra in i KoRo."

Vi håller med och ser redan fram emot det kommande samarbetet. Håll utkik efter coola projekt som vi kommer att sätta igång tillsammans. Om du vill veta mer om "Our House" och deras arbete kan du besöka deras webbplats.

Matchande produkter