Vuosi 2022 oli monille ihmisille – kuten myös meille yrityksenä – uusien haasteiden aikaa. Meidän tavoitteemme on tästä eteenpäinkin tarjota sinulle asiakkaana hyvä hinta-laatu suhde. Koska pystymme ostamaan isompia määriä raaka-aineita ja siksi niiden hinta on alhaisempi, se on yhdessä sisäisten optimointien kanssa suojellut meitä, joten jouduimme nostamaan hintojamme vuonna 2022 vain keskimäärin 2 %. Olemme iloisia, että pystyimme välttämään isot hintojen nostot näin pitkään. Vertailun vuoksi: keskimäärin elintarvikkeiden inflaatio oli Saksassa keskimäärin 20 % vuonna 2022 (lähde 1).
Tällä hetkellä joudumme nostamaan hintojamme, koska tavarantoimittajien sisäänostohinnat nousevat jatkuvasti, kilpailijoiden hinnat nousevat ja lisäksi meidän energia- ja kuljetuskulut nousevat merkittävästi. Tämä pakottaa meidät valitettavasti tarkastamaan tuotteidemme hintoja (16.02.2023). Keskimäärin hintamme nousevat 7%, jotta pystymme tarjoamaan sinulle tästä eteenpäin parhaita tuotteita.
Kuinka laskemme hintamme?
Meidän myyntihintamme lasketaan usean tekijän yhdistelmänä esimerkiksi sisäänostohinnan ja kilpailun mukaan. Jos et vielä ole lukenut blogiartikkeliamme hintojen laskemisesta, voit lukea sen täältä.
Merkittävimmät syyt nyt tehtävään hintojen tarkastamiseen ovat nousseet sisäänostohinnat tavarantoimittajiltamme, sekä kilpailijoiden nousseet hinnat. Eräs merkittävä tekijä, joka epäsuoraan vaikuttaa kilpailuun ja yrityksen taloudelliseen tilanteeseen: inflaatio. Inflaatio ei ole yhtä helposti laskettavissa hintaan kuin muut tekijät. Tämän takia joudumme nostamaan hintoja yleisesti.
Miten hintojen yleinen nostaminen tapahtuu?
Päättääksemme miten nostamme hintoja, katsomme yleensä kolmea tilannetta ja vertaamme jokaisen tuotteen kohdalla, mikä vaihtoehto tarjoaa edelleen parhaan hinta-laatusuhteen asiakkaalle.
Tältä voisi näyttää yksi vertailu (huom. hinnat ovat esimerkkihintoja, eivätkä vastaa todellisia hintoja):
Tuote |
Nykyinen hinta |
Hintaehdotus 1 |
Hintaehdotus 2 |
Hintaehdotus 3 |
Kilpailija |
Vehnäjauho tyyppi 550 1 kg |
1,00 € |
1,00 € |
1,00 € |
1,25 € |
0,95 € |
Luomu maapähkinätahna 500 g |
5,75 € |
5,75 € |
6,25 € |
7,00 € |
3,55 € |
Luomu mangoviipaleet 1 kg |
18,00 € |
17,50 € |
18,50 € |
20,00 € |
17,45 € |
Miten olemme muokanneet laskelmiamme?
Olemme joutuneet inflaation seurauksena alkuperäisissä laskelmissamme nostamaan vähimmäismarginaalejamme, sillä kaupan tuotteiden määrä on tuonut esille kaksi ongelmaa:
Tuotteet joilla ei ole marginaalia
On tuotteita, joissa ei ole laadullista eroa kilpailijoihin ja siksi hinta on asiakkaille merkittävin tekijä, kun he päättävät mistä he ostavat tuotteen. Tyypillinen esimerkki tästä on jauhot tai kookosmaito. Näiden tuotteiden kohdalla emme voi käyttää “normaalia” vähimmäismarginaalia myyntihinnan laskemiseen, sillä silloin myyntihinta olisi liian korkea, ja se vähentäisi myyntiä. Tällaisten tuotteiden kohdalla käytämme erilaista tapaa laskea vähimmäismarginaali. Näillä laskelmilla on suunniteltu niin pieni marginaali, että KoRo:lle jää lopuksi hyvin pieni voitto. Miksi edes myymme sellaisia tuotteita? Haluamme tarjota mahdollisimman suuren ja monipuolisen tuotevalikoiman ja siksi otamme mieluummin pienen voiton näistä tuotteista.
Premium-tuotteet
Toisen ryhmän muodostaa tuotteet, joissa tarjoamme huomattavasti paremman laadun tuotteita kuin kilpailijoilla tai joita ei ole tarjolla muualla, joten niillä ei ole vertailukohtaa. Nämä tuotteet ovat sisäänostossa huomattavasti kalliimpia. Esimerkkejä tästä ovat meidän pistaasitahna ja meidän taateli-hasselpähkinätahna. Eräiden lisälaskelmien avulla vertasimme taateli-hasselpähkinätahnan hintaa tavalliseen pähkinä-nougat-tahnaan. Tämä johtaisi siihen, että emme tekisi voittoa taateli-hasselpähkinätahnalla, koska sen tuotanto on huomattavasti kalliimpaa. Olemme siis vakuuttuneita, että meidän taateli-hasselpähkinätahnan laatu on huomattavasti tavallista korkeampi, joka on sinulle varmasti tuttu asia asiakkaanamme ja olet myös valmis maksamaan enemmän siitä, kuin tavallisesta pähkinä-nougattahnasta. Siksi näiden premiumtuotteiden kohdalla olemme tehneet laskelmia, joiden avulla niille laskettiin korkeampi vähimmäismarginaali.
Tässä näet esimerkinomaisesti, miten eri laskelmat sijoittuvat toisiinsa nähden:
Näiden laskelmien perusteella olemme nostaneet hintojamme vastaamaan tämänhetkistä tilannetta. Kuten Sinulle on jo varmasti tässä kohtaa selvää: KoRon hinnat eivät ole kiveen hakattuja ja toivomme, että pystymme pian kertomaan sinulle hintojen alentamisesta.
Lähde 1: https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/lebensmittel/lebensmittelproduktion/steigende-lebensmittelpreise-fakten-ursachen-tipps-71788#:~:text=In%20den%20vergangenen%2020%20Jahren,jedoch%20bei%2020%2C7%20Prozent.