🗓 22.3.2023 👤 Hannah Rieder

Shrinkflation - kun yritykset temppuilevat pakkauskokojen kanssa

Inflaatio seuraa meitä supermarkettiin: se ei ole vain tunne siitä, että kaikki on kaksi kertaa kalliimpaa ja ostoskori on vain puolet vähemmän täynnä. Sitä, mitä jotkut yritykset sitten tekevät, kutsutaan shrinkflationiksi. Sisältö kutistuu, mutta pakkaus pysyy samankokoisena.

Shrinkflation - kun yritykset temppuilevat pakkauskokojen kanssa

Pakkaa on vähemmän: Kuka on syyllinen?

Vaikka emme haluaisikaan kuulla sitä: Ruokakauppiaat ja supermarketketjut eivät ole inflaation aiheuttajia, vaan niiden on reagoitava hinnankorotuksilla pysyäkseen kannattavina. Niin pitkälle, niin hyvin, mutta tämä tapahtuu usein ilman ennakkoilmoitusta, ja kuluttajat:sisällä jäävät pimentoon.

Se on totta myös pakkauksista: koko ei ole kaikki kaikessa!

Mitä termi "kutistumisinflaatio" tarkalleen ottaen tarkoittaa? Pohjimmiltaan se tarkoittaa hinnankorotusta, paitsi että sitä ei näy tuotteen hintalapussa. Sitä vastoin esimerkiksi vihanneksia ostaessasi näet melko selvästi, miten hinnat nousevat. Mutta koska lähes kaikkien raaka-aineiden kustannukset nousevat tällä hetkellä, mihin ovat vaikuttaneet muun muassa viime vuosien tapahtumat, myös lähes kaikkien tuotteiden hinnat supermarketissa nousevat. Välttääkseen myynnin menetyksen ja säilyttääkseen hyvän imagon monet tuottajat piilottavat hinnankorotuksen pienentämällä sisällön kokoa, mutta eivät pakkausta. Hinta pysyy samana. Kuluttajat eivät tunnista tätä ensi silmäyksellä eivätkä ehkä edes toisella silmäyksellä.

Kutistaminen vs. harhaanjohtava pakkaus: mitä eroa on?

"Shrinkflation" tapahtuu, kun tuotteen määrä vähenee, mutta hinta pysyy samana. Se on hienovarainen tapa lisätä kuluttajille aiheutuvia kustannuksia muuttamatta varsinaista hintaa. Toisaalta "huijauspakkaukset" antavat ulkoasullaan ymmärtää, että pakkauksen sisältö on suurempi kuin se todellisuudessa on. Tämä antaa vaikutelman paremmasta kaupasta.

Kaikille fiksuille ostosketuille: Varokaa paino- tai tilavuushintaa. Tämän hinnan, joka usein ilmoitetaan hintalapuissa 100 grammaa tai litraa kohti, avulla voit vertailla eri tuotteita suoraan ja löytää parhaan vastineen rahalle.

Ostoskorin inflaatio

Shrinkflation eli ostoskorin pienentäminen on teollisuuden keino löytää muita tapoja jatkaa kalliimpien tuotteidensa markkinointia ilman, että asiakkaat suuttuvat. Tätä on jatkunut jo vuosia. Jotta tämä ei jäisi huomaamatta, voittoa tavoittelematon järjestö foodwatch e. V. tarkastaa lukemattomia tuotteita ja palkitsee vuosittain suurimman mainosvalheen. Palkinnon nimi on osuvasti"Kultainen tuulipussi".

Hyvin tunnettu ehdokas on esimerkiksi erään suositun valmistajan levitettävä rasva. Tätä tuotetta on peukaloitu niin paljon, ettei sitä saa enää edes kutsua margariiniksi. Viime vuosina se on vähitellen kallistunut yli eurolla, rasvapitoisuutta on vähennetty 60 prosenttia ja kaiken lisäksi pakkauksessa on 100 grammaa vähemmän. Kutistamisflationia parhaimmillaan: sisällön kutistaminen on peitelty ja sen päälle on nostettu hintaa. Valitettavasti tämä ei ole yksittäinen tapaus supermarkettien hyllyillä. Ero tavanomaiseen hinnankorotukseen: pakkauksen määrä on pienempi, mutta hinta nousee. Asiakkaille, jotka ostavat samaa tuotetta kerta toisensa jälkeen, tämä on heti selvää.

KoRo säätelee: läpinäkyvä hintakehitys

Meille KoRossa on tärkeää, että hinnoittelumme on avointa. Joissakin tapauksissa joudumme myös korottamaan hintoja. Pakkauksen määrä pysyy kuitenkin aina samana. Kun tuotteet tai niiden pakkaukset muuttuvat KoRossa, se tapahtuu esimerkiksi näin: Palautteenne vuoksi energiapallojemme suojana ei ole enää bagassikuppeja, joten pakkaus on pienentynyt, mutta ei tuotteen sisältö. Tavalliseen tapaan energiapallomme painavat 30 grammaa. Muuten, tuotteidemme hintakehitys - inflaatio tai ei - näkyy tilastossa sinulle. Selaa vain suosikkituotteesi KoRo-tuotteen tuotesivua alaspäin ja kuvien alta löydät välilehden "Tilastot". Voit vapaasti tarkistaa!

Preisentwicklung KoRo

Mitä sinä saat siitä irti? Näet suoraan, onko tuote tullut kalliimmaksi vai halvemmaksi, ja voit nyt itse päättää, mikä on budjettiisi sopivaa.

Näin se toimii elintarviketeollisuudessa

Saksan elintarvikekauppa on rakenteensa vuoksi yksi maailman kovimmista toimialoista. Eivätkä tämänhetkiset tapahtumat tee siitä yhtään helpompaa. Ymmärrämme siis, mistä hinnankorotukset johtuvat. Siitä huolimatta me KoRossa tiedotamme kaikista hinnankorotuksista ja pakkausten mukautuksista melko avoimesti. Lyhyesti sanottuna: avoimuus!

Vastaavat tuotteet