Tilaa uutiskirjeemme ja saat 5% alennuskoodin seuraavaan tilaukseesi!
🗓 4.5.2022 👤 Daniel Kundt

Miksi KoRo laskee nyt monia hintoja?

Noin 600 tuotetta tarjotaan nyt halvemmalla, ja noin 350 tuotteen hinta nousee. Kokonaisvalikoima on siis keskimäärin hieman halvempi. Täältä saat lisätietoja siitä, miksi teemme näin ja miten se sopii nykyiseen markkinatilanteeseen, jossa monet tuotteet ovat itse asiassa kallistumassa.

Miksi KoRo laskee nyt monia hintoja?

Usein toistuvat hinnantarkistukset oikeudenmukaisten hintojen saavuttamiseksi

Hintojen tarkistukset ovat osa KoRon normaalia liiketoimintaa. Toisin kuin monet vähittäismyyjät, jotka usein haluavat pitää hinnat vakiona mahdollisimman pitkään, me KoRossa haluamme säilyttää suuren joustavuuden. Tämä tarkoittaa sitä, että tarkistamme hintoja säännöllisin väliajoin ja mukautamme niitä kulloisenkin markkinatilanteen mukaan. Tavoitteena on tarjota asiakkaillemme aina paras mahdollinen hinta-laatusuhde. Jos esimerkiksi raaka-aineet halpenevat, voimme siirtää tämän edun suoraan asiakkaillemme. Meidän ei tarvitse varautua mahdollisiin tuleviin hinnankorotuksiin etukäteen, vaan meillä on vapaus korottaa hintoja vain silloin, kun se on todella tarpeen.

Voit myös käyttää tuotetietosivulla olevaa hintagraafia, jonka avulla voit milloin tahansa seurata avoimesti erilaisia aiempia hinnantarkistuksia. Avoimuus ja oikeudenmukaisuus kuuluvat KoRon keskeisiin yritysarvoihin!

Tämänhetkinen hinnanmuutos on siis täysin normaali asia, mutta haluaisimme tälläkin kertaa viedä sinut kulissien taakse. Varsinkin kun alennamme suurinta osaa hinnoistamme - mikä saattaa tuntua hieman epätavalliselta nykyisessä markkinatilanteessa, jossa monet elintarvikkeet kallistuvat.

Miten hinnoittelu toimii KoRossa periaatteessa

Olemme jo aiemmin selittäneet yksityiskohtaisesti, miten määrittelemme hinnat KoRossa, joten katso yksityiskohdat täältä. KoRon kaksi matemaatikkoa keksivät taustalla olevat nokkelat kaavat. Koska en ole matemaatikko, kerron lyhyesti lyhyesti, mitkä ovat hintoihimme vaikuttavat tärkeimmät tekijät:

  1. Myyntihinnan perustana on ostohintamme tai tuotantokustannuksemme. Jos hankintakustannuksemme nousevat, loogisesti myös myyntihinta nousee.
  2. Lisäksi tarkastelemme aina halvimpia vertailukelpoisia kilpailijoita ja vertailemme itseämme niihin varmistaaksemme, että voimme tarjota parhaan hinta-laatusuhteen jokaiselle tuotteelle.
  3. Hankintakustannusten lisäksi tuotteiden myyntiin liittyy tietenkin myös muita kustannuksia (esimerkiksi logistiikkakustannukset - ei, toimituskulut eivät valitettavasti kata näitä), Paypalin, Klarnan ja vastaavien kustannukset, vuokra ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä oma palkkani ja kollegojeni palkka. Siksi määrittelemme vähimmäiskatteet, jotka meidän on saavutettava tuotteilla, jotta voimme jatkaa KoRon toimintaa.

Näiden tekijöiden perusteella määritetään sitten tuotteidemme hinnat (→ Yksityiskohdat).

Mistä nykyinen hintakorjaus tulee

Nykyisessä markkinaympäristössä hankintakustannukset nousevat (tekijä 1) ja kilpailijoiden hinnat nousevat (tekijä 2). Tämä viittaisi siihen, että myös meidän myyntihintamme nousevat. Miksi useimmat hinnat kuitenkin laskevat?

KoRo on kasvanut ajan myötä yhä suuremmaksi tasaisesti kasvavien myyntilukujen ansiosta. Vaikka olemme edelleen verrattain pieni kala Saksan ja Euroopan elintarvikemarkkinoilla, voimme silti saavuttaa joitakin mittakaavaetuja. Esimerkiksi kiinteiden kustannusten (esim. vuokra, vakuutukset, henkilöstökulut) osuus yksittäistä tilausta kohti pienenee luonnollisesti sitä enemmän, mitä suuremmaksi kasvamme (liiketalouden opiskelijat oppivat tämän ensimmäisellä lukukaudella termillä "kiinteiden kustannusten aleneminen"), ja suurempien määrien ansiosta voimme myös neuvotella edullisempia sopimuksia esimerkiksi maksu- ja kuljetuspalvelujen tarjoajien kanssa ja yleensä myös saada edullisempia hintoja tavarantoimittajilta.

Tämän ansiosta voimme nyt pienentää vähimmäismarginaalia (tekijä 3) ja siirtää tämän edun asiakkaillemme.

Meillä on siis vastakkaisia vaikutuksia: Yhtäältä raaka-aineiden hintojen nousu ja muuttuvat kilpailuhinnat ja toisaalta pienentynyt vähimmäismarginaali. Riippuen siitä, kuinka voimakkaita nämä vaikutukset ovat yksittäisen tuotteen kohdalla, tuotteen hinta nousee tai laskee (tai joskus pysyy ennallaan). Tämä johtaa lievään hinnanalennukseen koko tuotevalikoimassa, mitä pidämme hyvänä uutisena asiakkaillemme, kun otetaan huomioon elintarvikkeiden yleinen hinnannousu.

Katse kristallipalloon: Mitä seuraava hinnanmuutos tuo tullessaan?

Tehtävämme tarjota paras mahdollinen hinta-laatusuhde kaikille tuotteille ei muutu tulevaisuudessa. Tiukka katetuottolaskelmamme edellyttää hintojen säännöllistä tarkistamista erityisesti nykyisessä vaikeassa markkinatilanteessa. Hinnoittelemme siksi jatkossa myös hankintakustannusten muutokset lyhyellä aikavälillä sekä säästöt kustannusrakenteessamme. Tämä riippuu tietysti myös KoRon jatkokehityksestä ja kasvusta. Tältä osin meidän on tällä hetkellä vaikea ennustaa, milloin seuraava suuri hinnantarkistus tapahtuu ja miten se kaiken kaikkiaan toteutuu.

Erityispiirre Saksan ulkopuolella: arvonlisäveron mukauttaminen

Saksan ulkopuolella hinnantarkistuksia tehdään myös arvonlisäveron tai liikevaihtoveron vuoksi.

Miten maasi arvonlisävero liittyy hintojemme mukauttamiseen?

Laskemme hinnat tällä hetkellä aina Saksan arvonlisäverokantojen perusteella. Konkreettisesti tämä tarkoittaa, että joissakin maissa tuotteemme ovat hieman halvempia ja toisissa hieman kalliimpia kuin maassa keskimäärin. Haluamme muuttaa tätä ja laskemme nyt maakohtaisten arvonlisäverokantojen mukaan. Olemme tietysti aina maksaneet veroja oikein kaikissa maissa, mutta loppuasiakkaille suunnattuja hintoja ei vain aiemmin laskettu paikallisten verojen perusteella. Tähän oli hyvin yksinkertaiset syyt: Ennen kaikkea haluamme vastata tuotteidemme suureen kysyntään ennen hintojen mukauttamista. Toisin sanoen yksinkertaisesti muunnimme saksalaisen myymälän hinnat vastaaviksi valuutoiksi.

Tiimimme jatkuvan laajentumisen ansiosta meillä on nyt riittävästi kapasiteettia mukauttaa laskelmamme, joihin sisältyy nyt myös kilpailukykyiset hinnat jokaiselle maalle erikseen - koska voimme nyt ottaa huomioon myös kilpailijoiden hinnat. Mitä tämä tarkoittaa teille konkreettisesti?

Se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että hinnat jakautuvat oikeudenmukaisemmin, sillä joissakin maissa tuotteemme olivat huomattavasti kalliimpia kuin maassa keskimäärin, eivätkä ne näin ollen olleet kaikkien asiakkaiden saatavilla - vaikka tämä onkin yksi tärkeimmistä tavoitteistamme. Tästä lähtien hinnat nousevat hieman maissa, joissa arvonlisäverokanta on korkea, esimerkiksi Tanskassa ja Ruotsissa. Ranskan ja Italian kaltaisissa maissa hinnat pysyvät keskimäärin samoina, ja ainoat muutokset ovat tuotekohtaisia, sillä arvonlisävero voi vaihdella suuresti eri tuotteissa. Esimerkiksi juomia verotetaan joissakin maissa alennetulla verokannalla ja toisissa maissa täydellä verokannalla.

Haluamme havainnollistaa tätä tuote-esimerkillä, luomutuotteellamme Matcha Mizu. Saksan 7 prosentin arvonlisäverokannan ja 12,15 euron nettomyyntihinnan perusteella myyntihinnaksi tulee 13 euroa. Ranskassa taas arvonlisäverokanta on 10 %. Tähän asti emme ole ottaneet tätä eroa huomioon hinnassa; jatkossa pyöristetty hinta 13,5 € lasketaan verokannan (+3,85 %) perusteella. Tässä on yleiskatsaus:

  • Ranska: + 3,85 %
  • Alankomaat: + 0 %
  • Italia: + 7 %
  • Espanja: + 3,85 %
  • Ruotsi: + 11,5
  • Englanti: - 10 %

Toisessa esimerkissämme luomukarpalomehusta tilanne on hieman erilainen, sillä verot voivat vaihdella suuresti maittain. Saksassa vero on 19 prosenttia, kun taas Ranskassa se on vain 5,5 prosenttia. Hinta Ranskassa laskee vastaavasti.

  • Ranska: -11 %
  • Alankomaat: -9 %
  • Italia: + 6,7 %
  • Espanja: -7 %
  • Ruotsi: -2,2 %
  • Englanti: - 3 %

Voit seurata kunkin tuotteen hintakehitystä "Tilastot"-välilehdellä. Huomaa kuitenkin, että teknisistä syistä voimme tällä hetkellä näyttää hintakehityksen vain saksalaisessa kaupassa valitun kaupan kansallisessa valuutassa. Pyrimme tulevaisuudessa näyttämään hintakehityksen kunkin maan osalta.

Saksan ulkopuolella hintakorjaus sisältää siis hintojen "markkinakohtaisen" korjauksen sekä oikean arvonlisäveron korjauksen, mikä voi johtaa hyvin erilaisiin tuloksiin tuotteesta riippuen.

Toivomme, että olemme pystyneet antamaan sinulle läpinäkyvän käsityksen hinnoittelupolitiikastamme ja tulevista muutoksista. Jos sinulla on lisäkysymyksiä, voit tietenkin ottaa meihin yhteyttä milloin tahansa yhteydenottolomakkeemme avulla.